
Varemærket Festool
Ikonisk og innovativt med loyale fans

Bestyrelsesformand
Sascha Menges
Direktionsformand
Hvor længe har varemærket Festool eksisteret? Og hvordan begyndte det hele?

Hvilke tiltag har givet jer et stærkt varemærke?
Hvor loyale er dine kunder?
SM: Jeg synes, at de er ekstremt loyale. Jeg vil endda gå så langt som at sige, at hvis du først får et af vores værktøjer i hænderne, er det umuligt at slippe Festool igen.
BA: Wow, Sascha, det er noget af en udtalelse (griner).
SM: Nej spøg til side, kundeloyalitet er ekstremt vigtigt for os og ikke noget, som vi tager for givet, men som vi konstant har fokus på at bevare. Loyalitet kommer jo ikke af sig selv; loyalitet er resultatet af tilfredshed. Varemærket lover noget, men det er i sidste ende kundeerfaringen - en interaktion med varemærket, og i vores tilfælde med værktøj - som er den afgørende faktor. Varemærkets løfte brydes ikke og bliver bedre gang på gang. Det er den begejstring, denne overraskelse, der fører til kundeloyalitet.
"Innovation drejer sig ikke blot om at "være opfindsom," da noget kun bliver en innovation, når det oplever markedssucces, fordi det opfylder en ægte kundefordel"
Sascha Menges, Direktionsformand
Det lyder som om, at I har nogle utroligt loyale fans.
Hvorfra kommer denne kærlighed til varemærket, og hvem er de mennesker, som elsker Festool så højt?
BA: Jeg kan ikke præcist fortælle dig hvilken gruppe, der brænder mest for vores produkter. Vores primære målgruppe er håndværkere, som arbejder med maskiner, med indvendig finish, som tømrer, malere og snedkere. De tjener deres penge med vores værktøjer, men der findes også ægte Festool-fans blandt dem. Så er der specialister såsom instrumentmagere, scenedesignere eller mennesker, der med stor finesse renoverer eller bygger skibe. Og målgruppen fra forarbejdningsområdet og gør-det-selv-området, som bringer små projekter eller store drømme til live med vores produkter. Vi kan højst sandsynligt finde vores største fans her. Jeg tror, at de alle har det til fælles , at de sætter pris på vores værktøjers holdbarhed og robusthed og også perfektionismen, som vi lægger i udviklingen af nye produkter. Vi har øje for detaljer, og hvis du også værdsætter en høj detaljegrad, er du kommet til det helt rette sted. Når vi modtager komplimenter såsom "Du har virkelig gennemtænkt dette nye produkt!”, er det selvfølgelig en stor ros til os, og det gør os meget stolte.
SM: Professionelle håndværkere er skabere. De skaber noget med deres hænder og hjerner og naturligvis også med værktøjerne. Og det er her, at begejstringen kommer i spil.
Er der noget, som du er særlig kendt for?
Hvad skal du gøre som varemærke for at opnå vedvarende succes?
"Efterspørgslen efter håndværk i høj kvalitet er større end tilgængeligheden af kvalificerede og uddannede medarbejdere."
Barbara Austel, Bestyrelsesformand
Du har med din virksomhed altid været loyal overfor Tyskland, og du producerer også på din virksomhed i Sydtyskland.
Hvad kan vi forvente i de kommende år, og hvad skal muligvis ændres hos Festool? Hvordan kan forandring og tradition forenes?
Hvad er de aktuelle trends i håndværkerfaget?
"Hvis tradition vil sige, at "vi altid har gjort det på denne måde", og vi ikke er åbne over for nye tiltag, vil der ikke ske fremskridt eller forandring"
Barbara Austel, Bestyrelsesformand
Podcastserien "Århundredets varemærker" er produceret af Studio ZX. Interviewet blev udført af Mae Becker.