PH: Det må forventes, at litium-ion-celleteknologien fortsat vil føre til større ydelse og længere driftstid for batterier og dermed muliggøre nye batteriprodukter. Netop elektromobiliteten vil være en drivkraft for disse stigninger i driftstiden. Dermed vil helt nye produktgrupper blive mobile, som for få år siden nærmest var utænkelige med batteri på grund af begrænsningerne i ydelse og driftstid. Samtidig bliver batterierne til mindre montageværktøjer, som f.eks. akku skruemaskiner, markant mere kompakte, end de var for bare få år siden. Men ydelse og driftstid tåler absolut sammenligning. Samlet set må man sige, at især produktgrupperne fra det såkaldte non-drill-område – altså alle batteridrevne maskiner, som ikke falder ind under kategorierne boring og skruning – vil vokse.

Ledningsfri og skræddersyet
Tech-Talk: Intelligente batteriløsninger fra Festool

I Tech-Talken taler vi med produktchef Patrick Hitzer (t.v.) og udvikler Patrick Schön (t.h.) om, hvad der gør et batteri perfekt, og hvilke mål Festool forfølger ved udviklingen af fremtidens batterier.
Hvad er kravet til et batteri set fra vores kunder side?
Patrick Hitzer: Det er svært at sige noget generelt om, fordi det ikke hedder "den og den kunde", men hvert fag og selvfølgelig også hver håndværker har sine egne krav til batteridrevet værktøj. Det allervigtigste er, at batteriet og el-værktøjet udgør et afstemt system og fungerer perfekt sammen. Ligesom for 230 V-maskinernes vedkommende er kravet til batteriet, at ydelse, levetid og udholdenhed skal være på højeste niveau. De skal altså levere den nødvendige ydelse og driftstid, som vores kunder har behov for og forventer for at kunne udføre deres opgaver. Hvis hele systemet også har en lang levetid og kan gøre tjeneste i mange år, er vores mål nået.

I hvilken retning går udviklingen af batteriteknologien? Og: Hvorhen udvikler markedet sig?

Hvori består vanskeligheden ved at udvikle nye batterier?
PH: En mere højtydende litium-ion-celleteknologi muliggør nye batteri-produktgrupper, og disse stiller omvendt igen helt nye krav til det samlede system og til selve batteriet. Deres højere ydelser i spids og/eller varighed skal også kunne forarbejdes og køles i batteriet, i grænsefladen og i maskinen. Og også de store batterier skal hurtigst muligt være klar til brug igen for at undgå afbrydelser i arbejdet, hvilket igen indebærer høje krav til ladeteknikken. Desuden skal der altid tages hensyn til emnet kompatibilitet med "gamle" batteridrevne maskiner, der allerede er på markedet, for at vores kunder vil møde et fungerende system, hvor det hele ganske enkelt passer sammen.
Hvad er vores mål? Altid større ydelse? Altid længere driftstid?
PH: Vores mål er den skræddersyede batteriløsning – skræddersyet til vores maskiner og til vores professionelle brugeres krav. Til den ene eller den anden maskine er det sikkert et større batteri med større ydelse. Til andre maskiner er det tværtimod snarere et mindre, lettere og mere kompakt batteri, der til gengæld altid har den tilstrækkelige ydelse og driftstid. Vi vil fortsat udvide vores 18 volt system og vil fokusere på det også i de kommende år. Ved produkter med meget store krav til ydelsen vil vi realisere såkaldte dobbeltbatteri-koncepter, som opfylder disse ydelseskrav og fortsat er kompatible inden for 18 V-systemet.

Hvilken rolle spiller Internet of Things (IoT) ved udviklingen af nye batterier?
PH: IoT spiller en meget vigtig rolle for os. Vi har fokus på digitalisering og personalisering med virkelige kundefordele. Den tekniske basis for vores IoT-funktionalitet udgør Bluetooth-batterierne. Disse fungerer i princippet som gateway i vores maskiners indbyrdes kommunikation; det gælder f.eks. ved fjernaktivering mellem værktøj og støvsuger eller mellem værktøj og vores Festool Work app.

"Vores kunder skal kunne opnå de samme resultater med en batteridrevet maskine som med en 230 V-maskine."
Patrick Hitzer, produktchef batteriteknologi
Hvilket krav har vi ved udviklingen af nye batterier?
PH: Vi har mange krav til udviklingen af nye batterier. De vigtigste er sikkerhed, kvalitet og lang levetid og selvfølgelig også ydelse og driftstid. Det hele bør så også være fuldt fremad- og bagudkompatibelt i vores 18 V-system. Endelig skal batterierne passe til vores 18 V-program – altså være "skræddersyet" i systemet til det respektive anvendelsesformål!

Hvilken indflydelse har batteriet på et værktøj?
PH: En stor indflydelse. Batteriet udgør basis for maskinens ydeevne. Men monteret er det en del af værktøjet og er dermed afgørende ansvarligt for en behagelig vægt og ergonomisk håndtering. Batteriet har også IoT-funktioner, der er meget nyttige i hverdagen: Når vores Bluetooth-batteri f.eks. er forbundet med en Bluetooth-kompatibel støvsuger, kan det tænde og slukke denne i auto-start. Batteriet er IoT-bindeleddet mellem værktøj og smartphone. Via vores Work app vil der nu og i fremtiden blive tilføjet mange praktiske funktioner.
Udvikler vi altid batterier, der passer til værktøjet, eller bliver batterierne udviklet uafhængigt af værktøjet?
PH: Begge dele er muligt og er også forekommet. Hovedreglen er, at systembatterier udvikles uafhængigt af værktøjet. Men de orienterer sig mod markedet eller mod maskiner, som er under udvikling. Vi har faktisk også udviklet batterier helt specielt og passende til nye batteridrevne maskiner. Det gælder Ergo-batterierne til vores akku slibere RTSC/DTSC 400 og ETSC 125. Simpelthen fordi et design baseret på et systembatteri ikke ville have opfyldt kravene fra den fokuserede målgruppe malere med hensyn til håndtering og ergonomi.

Hvordan sikrer vi vores brugere den længst mulige levetid for et batteri?
Patrick Schön: Vi anvender kun maksimalstrømsceller af høj kvalitet fra anerkendte producenter. Derudover sikrer vi, at battericellens drift er i overensstemmelse med dens godkendte specifikation. Det gælder både for opladnings- og for afladningsprocessen. Endvidere har vi forskellige beskyttelsesmekanismer, der ligeledes påvirker batteriets og dets battericellers forventede levetid positivt. Med hensyn til battericellens ældning spiller især temperaturen en vigtig rolle. Derfor har vi med vores AirStream-teknologi skabt mulighed for at afkøle battericellen inden opladningen og lade cellen helt op med den maksimalt tilladte ladestrøm. Takket være den konstante forøgelse af effekt-/volumen-forholdet ved udviklingen af celler vil levetiden og dermed temperaturstyringen også spille en vigtig rolle for os i den næste batterigeneration.
Hvordan kan jeg som bruger påvirke et batteris levetid positivt?
PS: Det meste klares af maskinen i forbindelse med vores batterier. Men også her forsøger vi konstant at videreudvikle vores batterisystem og gøre det smartere med henblik på at tilbyde kunden stadigt mere funktionalitet og performance uden at give køb på kvaliteten. Kunden kan selv påvirke batteriets levetid positivt ved at behandle det rigtigt. F.eks. har opbevaringstemperaturen betydning for levetiden. Derfor skal man sørge for, at batteriet ikke opbevares konstant ved højere temperaturer. Derudover kan kunden selv påvirke levetiden ved at være opmærksom på, hvor ofte batteriet anvendes op til den automatiske temperaturfrakobling. I forbindelse dermed kan det være hensigtsmæssigt at tage det andet batteri i brug, inden det første batteri når til temperaturfrakoblingen.

Hvilke forbedringer med hensyn til udholdenhed kan man forvente af fremtidens batteri? Hvad bringer batteriet af i morgen?
PS: En stor drivkraft i celleudviklingen er med sikkerhed e-mobilitet, hvor retningen vil blive udstukket. Denne har først og fremmest fokus på kapaciteten, som er ensbetydende med rækkevidden. Men ud over kapaciteten er også sikkerheden og udgifterne af stor betydning. Vores anvendelser har til dels lignende krav med hensyn til kapaciteten, f.eks. for støvsugernes eller slibemaskinernes vedkommende. Ved disse ønsker vi at stille en moderat ydelse til rådighed i det længst mulige tidsrum. Men der er også anvendelser, hvor det snarere kommer an på maksimal ydelse end på batteriets kapacitet. Disse maksimalstrømsanvendelser forekommer eksempelvis ved vores save. Da vi tilbyder systembatterier til hele vores maskinsortiment, er maksimalstrømsdueligheden lige så vigtig som kapaciteten. Sammenfattende kan man sige, at vi i de kommende år kan forvente yderligere stigninger i kapacitet og maksimalstrømsduelighed, uden at størrelsen vokser tilsvarende.

Hvordan kan vi tage hensyn til emnet bæredygtighed ved udviklingen af fremtidige batterier og inddrage dette aspekt? Hvad gør vi allerede i den retning?
PS: Et stort håndtag at dreje på, når det gælder bæredygtighed, er råstofudvindingen til battericellerne. Vi hos Festool har mulighed for at sikre en mere bæredygtig anvendelse af cellerne. På det område findes der ideer om et "second life", hvor cellerne ganske vist ikke længere lever op til vores krav, men dog stadig har så meget kapacitet, at de vil kunne anvendes i andre energilagre. Dette ville dog kræve et batteri, der er enkelt at demontere. Sådanne og andre overvejelser kommer i betragtning ved udviklingen af de næste batterigenerationer.
Hvad er vigtigst: En godt el-værktøj eller et godt batteri?
PS: Dette spørgsmål kan ikke besvares entydigt, for i sidste ende handler det om et perfekt afstemt system, hvor el-værktøjet får stillet den ydelse til rådighed af batteriet, som rækker til den påkrævede varighed. Det er altså ikke noget bevendt, hvis maskinen har reserver, som ikke kan udnyttes på grund af et for svagt batteri og omvendt. Ved udviklingen af el-værktøj bør man dog holde sig for øje, at hele området for energiforsyning konstant udvikler sig, hvilket vil muliggøre nye anvendelser og initiativer ved maskinudviklingen.