Festool-serviceværksted

Et godt drev betyder alt

Motoren er hjertet i ethvert el-værktøj. Men en god motor er ikke alt: Især i batteridrevet el-værktøj er det perfekte samspil mellem batteri og motor altafgørende. Hvor vigtigt dette teamwork mellem batteri og elektromotor er for det daglige arbejde på byggepladsen, fortæller de ledende udviklere Fabian Grass og Martin Graf i interviewet.

Hvor vigtig er en god motor for et el-værktøj?

Fabian Grass: Ved udviklingen og fremstillingen af værktøjet tilstræber Festool den højeste grad af perfektion. Dette mål har vi også overført til vores drev. Motorerne udgør hjertet i et el-værktøj og har dermed umiddelbart indflydelse på arbejdsresultatet og fremskridtet. Som del af den elektriske drivline har motoren også en afgørende effekt på maskinens ydeevne.
Planex easy i Festool-serviceværkstedet

Hvorved adskiller moderne motorer sig fra gamle motorer?

FG: Ud over det konstant stigende effektbehov bliver egenskaber som omdrejningstal, beskyttelsesmekanismer, virkningsgrad, slitagefri drift, vægt og størrelse stadigt vigtigere. Ved vores el-værktøj står "EC" for "Electronically Commutated" – hvilket er en anden betegnelse for brushless-teknologien (kulfri).
Planex easy i Festool-serviceværkstedet

Brushless, altså motorer uden slæbekul, er efterhånden branchestandard. Hvorved adskiller Festool-motorteknologien sig fra den brede masse?

FG: Vi trækker på mange års erfaring med kulfrie motorer. Denne har vi udnyttet, så vi med det nye motormodul og dets mangfoldighed kan stille en passende motor til rådighed til ethvert formål i segmentet 230 V- og batteridrevne maskiner. At det virkelig er lykkedes os, vil vores brugere i de kommende år komme til at erfare og opleve i praksis i de enkelte segmenter.
Planex easy i Festool-serviceværkstedet

Monterer Festool stadig slæbekulsmotorer eller udelukkende kulfrie motorer?

FG: Også fremover monterer vi fortsat slæbekulsmotorer. De anvendes i maskiner, hvor fordelene ved de kulfrie motorer spiller en underordnet rolle. Disse motorer producerer vi ligeledes og fortsat på fabrikken i Neidlingen. Også her er vi i gang med en løbende videreudvikling og optimering for at kunne leve op til de fremtidige krav, som anvendelsesområderne indebærer.
Planex easy i Festool-serviceværkstedet
Planex easy i Festool-serviceværkstedet

Hvordan adskiller motorer med slæbekul sig fra kulfrie motorer?

FG: To afgørende forskelle er vedligeholdelse og effekt/volumen-forhold. Kulfrie motorer har ingen slæbekul, der slides med tiden. Det giver os mulighed for at fremstille el-værktøj med lavt vedligeholdelsesbehov. Det er også forbundet med et markant lavere antal komponenter. Dette har igen en positiv effekt for størrelsen, vægten og dermed også effekt-/volumen-forholdet. Med kulfrie motorer konstruerer vi altså mindre maskiner, der kræver mindre vedligeholdelse og samtidig har større ydeevne.

Hvor produceres vores motorer? Og: Stammer alle komponenter fra os?

FG: Vores motorer fremstilles i vores egen motorafdeling på Festool-fabrikken i Neidlingen. For enkelte komponenters vedkommende trækker vi på langvarige partnerskaber med internationale leverandører.
Langhalssliberen Planex easy i Festool-serviceværkstedet

Hvilken betydning har disse moderne motorer for batteriteknologien?

Martin Graf: Batteriet er jo energikilden for elektromotoren og leverer en endelig mængde energi i modsætning til princippet i en 230 V-maskine med ledning. Derfor skal motorer og drivliner have en høj virkningsgrad, især ved batterimaskiner. En høj virkningsgrad betyder, at både motoren og drivlinen udnytter batteriets energi effektivt. Derved muliggøres både en lang driftstid og en høj udfoldelse af effekt. Derfor har vores kulfrie EC-TEC-motorer en markant højere virkningsgrad end motorer med slæbekul, og det gør dem især fremragende egnede til batteridrevet el-værktøj.

"Selv den bedste motor er ikke meget værd uden et passende batteri."

Martin Graf, afdelingsleder for moduludvikling hos Festool

Også langhalssliberen Planex og TID 18 har den unikke Festool-motorteknologi.

Motor og batteri er altså et team og ikke to isolerede bestanddele?

MG: Ja, det er et samlet system, der kun fungerer i kombination. Selv den bedste motor er ikke meget værd uden et passende batteri.

Udvikles batterier specielt til motorer?

MG: Ja og nej – vi udvikler drevsystemer bestående af elektronik, software, batteri og motor. Disse systemer er ikke altid ens, men er designet og optimeret til den pågældende maskines respektive krav. Vi udvikler værktøjet, ikke alene dets ergonomi, men også med hensyn til motor, drev og energiforsyning bliver det billedlig talt skræddersyet til brugeren.

Hvordan gør en god motor sig bemærket i hverdagen?

FG: En motor er god, når brugeren bemærker den positivt. Det betyder, at den kun i begrænset omfang afgiver støj, vibrationer og varme og samtidig kan udfolde en høj effekt. Og alt dette fortsat efter mange år og utallige timer under vanskelige forhold. Det er vores krav til en god motor.

"En motor er god, når brugeren bemærker den positivt."

Fabian Grass, teamleder for drevudvikling hos Festool

Den passende motor vælges afhængigt af anvendelsesformålet.

Findes der forskellige motorer til forskellige anvendelsesformål? Slibearbejde kan nogle gange være meget langvarigt, mens savning er meget kraftintensivt …

FG: Ja, netop. Til at begynde med bestemmer vi effektbehovet i form af en pyramide. Det går fra "konstant" til "meget kortvarigt" og til gengæld intensivt". En afgørende faktor er også omdrejningstallet, der har en direkte effekt på motorernes køling. I overensstemmelse med vores kvalitetsløfte vælger vi afhængigt af anvendelsesformål blandt variationen af længde og diameter den passende motor mellem 1.600 mulige varianter.
EC-motoren er konstant blevet videreudviklet i forskellige varianter i batteridrevne og 230 V-maskiner.

Siden hvornår har vi udviklet kulfrie motorer hos Festool?

FG: Datoen er vanskelige at bestemme. Udviklingen startede omkring 2004 med den første EC-TEC-motorgeneration. Denne blev først anvendt i en akku skruemaskine. Denne EC-motor er konstant blevet videreudviklet i forskellige varianter i batteridrevne og 230 V-maskiner. Også i dag er denne motor i brug i vores maskiner – parallelt med den nye generation EC 2.0.

Hvad er vigtigst: at motoren passer til maskinen, eller at den er så stærk som muligt, uanset til hvilket formål?

FG: Helt klart, at motoren passer til maskinen.