Produktdesigner Timo Kuhls fra Festool med Planex Easy

Design og ergonomi går hånd i hånd hos Festool

Hvordan skaber man egentlig et produkt, der har  en unik form og maksimal funktionalitet? Vi har spurgt produktdesigner Timo Kuhls om dette.
Produktdesigner Timo Kuhls hos Festool
Timo Kuhls
Festool-produktdesigner
Timo Kuhls har arbejdet i Festools afdeling for produktdesign siden 2008. Han fortæller os i interviewet, hvordan perfekt ergonomi og funktionalitet realiseres ved Festool-produkterne.

Kompaktsliberne hører til de yngste familiemedlemmer. Hvad ser du som den store udfordring?

Ved vores el- og trykluftværktøj bliver de tekniske, konstruktive og netop også designmæssige rammebetingelser stadigt mere komplekse. Det gælder i særdeleshed for kompaktsliberne. De skal være meget højtydende, men også være lette, handy og ergonomisk perfekte. Der er også et  krav om at fremstille præcisionsmaskiner, der er meget robuste og har en lang levetid.
Produktdesigneren tester Festool-produkternes form og håndtering

Om en ny slibemaskine fungerer perfekt og ligger godt i hånden, mærker brugerne straks. Er der også avancerede produktegenskaber, som brugeren ikke lægger mærke til?

Hver maskine har jo en inder- og en yderside. Huset f.eks. består således som regel af to plasthalvskåle. Udefra skal disse skåle designes funktionelt og ergonomisk rigtigt og endvidere afspejle Festools formsprog. Indersiden af disse skåle skal opfylde komplet andre krav, for de bidrager afgørende til, at vi er i stand til indkapsle elektronikken og mekanikken, gearkassen og motoren så kompakt som muligt på ganske snæver plads.
Huset på en akku slibemaskine fra Festool

F.eks. de kulfrie EC-TEC-motorer?

Præcis. Det handler her ikke kun om en motor, men om et yderst intelligent drivkoncept. EC-TEC arbejder uden kulbørster og er derfor vedligeholdelsesfri. Når værktøjet nærmer sig det kritiske område, reducerer EC-TEC automatisk strømtilførslen og ydelsen. Det er funktionelle produktegenskaber, der umiddelbart giver kunden valuta for pengene: Effektiv og vedligeholdelsesfri med en op til ti gange længere levetid og lavest mulig energiforbrug.

Brugeren mærker straks, om en ny slibemaskine fungerer perfekt og ligger godt i hånden. Er der også avancerede produktegenskaber, som brugeren ikke lægger mærke til?

Hver maskine har jo en inder- og en yderside. Huset f.eks. består som regel af to plasthalvskåle. Set ude fra skal skålene designes funktionelt og ergonomisk rigtigt og afspejle Festools formsprog. Indersiden af skålene skal opfylde komplette andre krav, da de er afgørende for, om vi er i stand til at indkapsle elektronikken, og mekanikken, gearkassen og motoren så kompakt som muligt på meget lidt plads.
En af produktskitserne fra produktdesigner Timo Kuhls hos Festool
Produktdesigner Timo Kuhls hos Festool

Hvor meget tænker og designer I ud fra brugernes synspunkt?

Når vi arbejder, sidder der altid en bruger på skulderen af os – i hvert fald fiktivt. (griner). Men alvorligt talt: Vi har mange trofaste kunder, der har satset på vores produkter i årevis. Og også hos de nye kunder er forventningerne meget høje. Af den grund kan vi slet ikke tillade os at ignorere deres synspunkter. Ved hver ny produktidé spørger vi os selv, hvad brugerne har brug for, og hvordan vi kan lette deres arbejde. Dette krav afføder helt konkrete beslutninger om et værktøjs koncept og udformning. I takt med udviklingen defineres og udformes utallige produktegenskaber, der i sidste ende gør arbejdet lettere for kunden.

Hvem tager disse beslutninger?

Det sker i fællesskab med de involverede udviklingskollegaer i teamet. Det indvendige og det udvendige, ergonomi, funktion og mekanisk konstruktion griber så meget ind i hinanden, at man slet ikke kan betragte det isoleret. Så meget vigtigere er det, at jeg i produktets skabelsesproces arbejder tæt sammen med kollegerne fra udvikling, anvendelsesteknik, konstruktion, produktion og produktledelse. Alle bidrager her med sin kompetence og erfaring. Og i teamet er vi altid enige om, at godt ikke er godt nok.
Produktdesigner Timo Kuhls hos Festool under et produkts skabelsesproces

Hvad kendetegner især produktdesignet fra Festool?

Designet er altid detiøjefaldende ved Festools -produktegenskaber. Derudover er det lykkedes os at udvikle et klart, tidløst, letforståeligt og emotionelt produktsprog. Denne klarhed og kontinuitet er fra vores synspunkt ekstrem vigtig og forbundet med en høj genkendelsesværdi. I sidste ende er hvert enkelt produkt synonym med de værdier, som Festool står for.

Den legendariske produktdesigner Jonathan Ive har formået, at Apple-produkter så at sige udløser en "must have"-impuls. Fungerer det også for el-værktøjer?

Vores maskiner er jo ikke consumer- eller lifestyle-produkter. Alligevel spiller vores produkters status en stor rolle. I indviede kredse anses en håndværker, der arbejder med Festool-maskiner, som professionel og med høje krav. Produktet siger derfor en hel del om dets ejer. Det kan nok ikke helt sammenlignes med Apple, men det gør os alligevel lidt stolte.
En af produktskitserne fra produktdesigner Timo Kuhls hos Festool.