Håndværket bliver mere og mere krævende. Nye materialer og farver kommer ind på markedet. Man skal lære at arbejde med og forarbejde dem professionelt. Nye maskiner og teknologier ændrer arbejdsprocesserne. Moderne markedsføringskanaler kræver i stigende grad digitale færdigheder. Allroundere er blevet sjældne. Specialister findes ikke ligefrem ved den næste korsvej og skal i bedste fald opbygges på lang sigt.
Ingen kan gøre alt dette alene. Der er brug for teamwork. Men det er alt andet end en sikker succes. Nogle gange sker det faktisk, at teamånden udvikler sig mellem medarbejderne næsten af sig selv. Det er endnu bedre at organisere det aktivt og specifikt fremme det. Uanset om det handler om specifikke færdigheder, teknisk specialisering eller karrieremuligheder - at udvikle et team betyder at give hver enkelt mulighed for at gøre det. Selvfølgelig er det chefen, der har hatten på og er ansvarlig for hele virksomheden. Men det hjælper (og ikke kun chefen) at sprede ansvaret på flere skuldre. Det skyldes, at mere personligt ansvar fremmer den enkelte medarbejders og teamets initiativ.
Selvfølgelig er der forskellige opgaver og roller i hvert team. Medarbejdere har styrker og svagheder. Sådan er den menneskelige natur. Nøglen er at indsætte dem, hvor de er bedst egnede. Så vil de være mere motiverede for at arbejde. Det er godt for arbejdsklimaet. Og endnu bedre for kunderne. Når alt kommer til alt, kan alle være stolte af et udfordrende projekt, der er blevet gennemført med succes gennem teamwork.