
Showmageren
Passion parret med kreativitet: Et interview med kreativt hoved og scenebygger Sami Ylikhari.
Hvorved adskiller dit arbejde som scenebygger sig fra en klassisk snedkers arbejde?
Den største forskel er, at tingene ikke bygges én gang. Over 99 procent af mine projekter adskilles igen efter brug og genopbygges mindst én gang. Ved scenebyggeri er projekterne oppe i en væsentligt større skala. Derfor skal vi lægge betydeligt mere tid ind i planlægningen af de vigtigste faktorer: Vægt, fremstilling i værkstedet, opsætning, nedtagning, emballering, transport og lagring. Det er ikke et klassisk 8-til-4-job.
Hvad har dit hidtil mest udfordrende projekt været og hvorfor?

Hvordan gik det?



Scenebyggeri er forbundet med tidspres og deadlines. Hvordan håndterer du det?

Hvordan hjælper Festool-systemet dig med at udføre arbejdet så vellykket?
Hvad er dit yndlingsværktøj?

Hvilken træsort kan du bedst lide og hvorfor?

Hvis du skulle bytte dit arbejde én dag – hvilket job ville du så tage?
Hvordan er du blevet scenebygger?
I 1996 blev jeg spurgt, om jeg kunne hjælpe med at bygge et filmset. Jeg følte mig tiltrukket af filmindustriens ukonventionelle stil og folkenes mentalitet.
Hvordan er du kommet på navnet "Silver Zombie"?
"Silver" og "Zombie" var tidligere mine øgenavne, som mine venner havde givet mig. Jeg kunne godt lide kombinationen af de to ord. Jeg kan altså takke mine venner for firmanavnet (griner).


Hvor finder du ny inspiration?

Hvilken rolle spiller kreativitet i dit job?
Hvad har dit hidtil mest udfordrende projekt været og hvorfor?
Sidste spørgsmål: Hvad holder du mest af ved Finland?






