Europa-Parks malerværksted

Gennem Europa på 7 timer

Her er aldrig kedeligt: Vi følger malerteamet i Europa-Park en dag igennem.

Her er aldrig kedeligt: Vi følger malerteamet i Europa-Park en dag igennem. Hvis der virkelig eksisterer et drømmejob, så har håndværkerne fra malerteamet i Europa-Park i Rust ved Freiburg fundet det: Teamet består af 25 håndværkere der tager sig af Tysklands største forlystelsespark. Hele året rundt. Fem dage om ugen. Et helt igennem, afvekslende og farvestrålende – men også hårdt arbejde. Vi rejser i syv timer gennem "Europa" – med om bord: de nye akku slibemaskiner fra Festool.
Efter knap to timers bilkørsel har vi næsten nået vores mål. En tosporet tilkørselsvej fører os de sidste meter frem til Europa-Park. Den er formentlig flersporet for at undgå irriterende køer ved indkørslen. Hvert år strømmer der nemlig over 5,5 millioner gæster fra hele Europa ind i Tysklands største forlystelsespark for at finde afslapning, underholdning og en smule afledning fra hverdagen. Vi parkerer på gæste-p-pladsen og går mod indgangen. Næsten alle europæiske regioner kan findes der som temaområder. Bag svingdøren begynder for os en dagstur gennem "Europa" af en helt særlig art: For vi er her ikke i dag for at køre i rutsjebane, men ledsager parkens malerteam i dets arbejde.
En maler i Europa-Park

Kedsomhed? Et fremmedord for malerteamet

Adrian Bürkle, malermester og leder af malerteamet, modtager os med et fast håndtryk bag porten. Han har arbejdet i Europa-Park siden 2005 og har ledet teamet fra 2016. Han fortæller os undervejs, at hans afdeling, bestående af 25 mand, tager sig af det ca. 95 hektar store areal. Det svarer til ca. 90 fodboldbaner eller et areal som en mindre by. Næsten lige så mange mennesker, som der bor i en mindre by, er beskæftiget i Europa-Park: 3.700 medarbejdere sørger dagligt for en smidig afvikling. Bürkle fører os hen til malerværkstedet, hvor vi i umiddelbar nærhed også finder autoværkstedet, snedkeriet og lakereriet. Det er servicecenteret i parken, der hver dag skal vedligeholdes og plejes på ny. På Bürkles skrivebord står – selvfølgelig malet af ham selv – Ed Euromus, Europa-Parks maskot. Over for, direkte i synlig afstand, viser en liste i omtrent DIN-A1-størrelse opgaverne for den aktuelle uge. Ordet "kedsomhed" lader til at være et absolut fremmedord for Bürkles team. "Vi har her i parken over ti håndværksfag, der i blandt også træskæreri og dekorationsmaleri", siger han og tilføjer: "I den daglige drift er der adskillige grænseflader, der skal koordineres rigtig godt for at arbejde effektivt."
Slibearbejde med Festool akku slibemaskinen
Slibearbejde med Festool akku slibemaskinen

"6.500 ordrer og 50.000 liter maling om året"

"Der kommer omkring 6.500 ordrer til os i malerafdelingen på et år. Til det arbejde bruger vi i alt 50.000 liter maling", fortæller Adrian Bürkle (t.h. på billedet) og fortsætter: "Over 90 procent af det er udbedringsarbejder og slibearbejder. Det er mest mindre korrektioner af kulisserne i parken, som f.eks. træfacader i Europa-Parks 15 temaområder. For nylig har vi givet vognene i attraktionen ‚veteranbilskørsel‘ i det tyske temaområde en frisk gang maling. Men nu starter vi med at køre sammen til Skandinavien. Der skal vi udbedre et par kulisser", siger han til os og snupper to SYSTAINERe og en støvsuger med. Straks læsser han og hans kollega Sebastian Summ (t.v. på billedet) teamets tjenestevogn: en hvid golfvogn.
Slibning med Festool akku rystepudseren

Med fuld gas til Skandinavien

Med maksimal rejsehastighed – det er med en golfvogn i Europa-Park under hensyntagen til gæsterne ca. 10 km/t – nærmer vi os gengivelsen af vikingernes og knækbrødets hjemstavn. Sebastian Summ manøvrerer sikkert det eldrevne køretøj til den næste opgave. "Også midt på ugen sker der en masse her; vi forsøger at arbejde uden for myldretiderne for ikke at genere de besøgende", forklarer han os. "Skandinavien" modtager os med en idyllisk havneby. I første omgang handler det om bemalede træoverflader. De lette forvitringseffekter er åbenbart ønskede og er blevet hhv. påført og afslebet med øvet hånd. Foran bygningen med "Whale Adventures – Northern Lights" er bemalede trækasser stablet op; der imellem sejler små både i det krystalklare vand. Vores destination. Sebastian Summ parkerer golfvognen foran bygningen og gør os samtidig opmærksom på et særligt forhold ved malerarbejdet i parken: "Ved udendørs opgaver benytter vi især ROTEX RO 150 FEQ og ETS 125. Ved udbedringer står vi imidlertid igen og igen med udfordringen at finde en eltilslutning. For nylig er vi derfor udendørs også begyndt at anvende de nye akku slibemaskiner – især ETSC." Apropos indsats: Mobilen ringer; det er en malerkollega. På "Santa Marian" i Portugal skal et par overflader udbedres, og i "Irland" skal en dør slibes. Vores tur gennem Europa går videre.
Europa-Parks malerteam på arbejde

Slibearbejde på "Santa Marian"

"Santa Marian" tager sig ud – i det mindste i en lægmands øjne – som en virkelighedstro kopi af "Santa Maria", som Christopher Columbus nåede Amerika med i 1492. Her, i temaområdet "Portugal" med den spejlblanke vandoverflade, hvor der hersker en næsten caribisk stemning, åbenbares også parkens enorme udstrækning: I det fjerne rejser trærutsjebanen "Wodan" sig mod himlen; foran falder "Atlantica SuperSplash" i dybet med sine passagerer, der hviner af fryd. En imponerende kulisse! Sebastian Summ synes upåvirket og snupper sin ETS 125 plus støvsugeren CTL MINI for at et udbedre et par ting på roret. Senere, på dækket, skal han ordne et par flader på døren til kaptajnens kahyt, der fungerer som cocktailbar. "Excentersliberen er min favoritmaskine", røber han smilende og tilføjer: "Den er rigtig god at håndtere og kan dosere afslibningen perfekt. Og de nye akku slibemaskiner, her på skibsdækket først og fremmest RTSC, uden ledning er selvfølgelig endnu mere praktiske, netop når man færdes rundt derude i parken."

"Det er vores opgave at se fejlene, før de besøgende gør det. Og ved i alt 15 temaarbejder er det slet ikke så enkelt."

Adrian Bürkle – malermester i Europa-Park Rust

Af sted til Irish Pub!

Efter en rejse på knap fem minutter, ankommer vi til temaområdet "Irland", et af Europa-Parks i alt 15 temaområder. Flere pubs, restauranter og souvenirbutikker ligger side om side her i en idyllisk, drømmeagtig kulisse. Der er desværre ingen tid til at dvæle, for det næste job venter allerede: En dør skal slibes. Sebastian Summ trækker Festool excentersliberen ETSC 125 og går straks i gang – takket være batterikraft og integreret støvpose kræver det ikke større forberedelser. Efter fem minutter er fladen bearbejdet færdig. Med en pensel påfører han lidt maling – men ikke for meget – døren skal jo bevare sit retro-look. "Kun en lille udbedring", Summ klapper SYSTAINERen i og læsser den på golfvognen. "Men vi har også mange krævende projekter, især i efterårs- og vintermånederne, når parken er lukket. Især er det besværligt med opgaver, hvor flere forskellige håndværksfag er i gang. Her gælder det om at koordinere uhyre præcist, sætte og holde tidsfrister, foretage overdragelser og arbejde i team."

Bayerske biergärten og russiske rumstationer

"Det er vores opgave at se fejlene, før de besøgende gør det. Og det er slet ikke så enkelt ved i alt 15 temaområder", forklarer Adrian Bürkle os; hans kollega nikker samstemmende. Turen går videre i retning af "Rusland". Først passerer vi temaområdet "Tyskland". Vi kører forbi en majstang og en biergarten. Her lader alting til at være i sin bedste orden – også Adrian Bürkle virker tilfreds. Da vi er ankommet til temaområdet "Rusland", venter den sidste udendørs opgave for i dag: På kopien af rumstationen "Mir" har en gæst efterladt sin signatur med en lille graffiti – en oplagt sag for ETSC. Sebastian Summ fjerner teksten med øvet hånd, derefter pletmales stedet igen med den samme farve. Efter 20 minutter er graffitien forsvundet. Adrian Bürkle kontrollerer i mellemtiden håndløbene på gelænderne, der fører de besøgende op til rutsjebanen "Euro-Mir". "Her er slitagen relativt stor, fordi folk holder fast her for at komme rask fremad i venteområdet", fortæller han os.
Slibning med Festool akku slibemaskinen

Tilbage i malerværkstedet

Sent om eftermiddagen er vi igen i malerværkstedet. Her er der stadig stor aktivitet: Bænke bliver slebet, figurer nylakeret, skilte sirligt bemalet med en pensel med stor indføling. "En kort malings- og overfladekur", fortæller Adrian Bürkle os, "så vandrer de renoverede rekvisitter tilbage til parken igen. I værkstedet benyttes overvejende excentersliberen ETS 150. ROTEX RO 150 FEQ er på grund af dens alsidighed og præcision ligeledes meget populær hos os. Endvidere har vi udsugningsarmene ASA 5000 sammen med fordelerboksene fra Festool for at gøre arbejdet mere ergonomisk og enkelt for kollegaerne." Vi har haft stor glæde af at sidde med på skulderen af Europa-Parks malerteam og vil gerne vide, hvilke færdigheder en maler skal medbringe for at arbejde i Bürkles team. Det har Bürkle en klart svar på: "Det skal være en allround-håndværker. Fra de fine, små og krævende malerarbejder op til de store og komplekse ordrer skal en maler i vores team kunne håndtere alsidigt. Endvidere skal han/hun arbejde hurtigt og med meget høj kvalitet." Vi tager afsked, for lige foran værkstedet venter den næste ordre allerede på Bürkles folk: Kort før fyraften kom en hvid træbænk ind – den skal slibes og udbedres allerede til i morgen tidlig. Da hans team er fuldt optaget, griber chefen af og til gerne selv slibemaskinen.
Malerarbejde på Europa-Park-kulisserne