almindelige-betingelser-for-onlinereparation

Generelle forretningsbetingelser ved reparation hos Festool Danmark ApS

 

1 Gyldighedsområde, begrebsfastlæggelse

(1) De forretningsbetingelser, der følger nedenfor, gælder for alle ordrer vedrørende udførelse af service- og reparationsarbejde samt alle dertil knyttede forarbejder (kontrol, udarbejdelse af prisoverslag osv.) (nedenfor også kaldet "reparationer"), som afgives til os, Festool Sverige AB, Stenåldersgatan 3, 213 76 Malmö (i det følgende også benævnt "Festool"). For reparationer inden for rammen af vores all-inclusive-garanti (i det følgende også "garanti") gælder betingelserne som supplement til vores garanti- og servicebetingelser. Ved uoverensstemmelser mellem garanti- og servicebetingelserne og nærværende generelle forretningsbetingelser har bestemmelserne i garanti- og servicebetingelserne forrang.
(2) Vores reparationstilbud gælder for både private brugere og virksomheder. Som parter for nærværende betingelser betyder (1) en bruger en "fysisk person", som indgår aftalen med et formål, der vedrører personens erhvervsmæssige eller selvstændigt faglige beskæftigelse, og (2) en "erhvervsdrivende" betyder en fysisk eller juridisk person eller et selskab med egen retsevne, som ved indgåelse af aftalen handler i henhold til sin erhvervsmæssige eller selvstændigt faglige beskæftigelse.
(3) Bestemmende er den version af vores generelle forretningsbetingelser, som gælder på tidspunktet for ordreafgivelsen. Yderligere aftaler eller vilkår, der afviger fra vores betingelser, gælder ikke, såfremt vi ikke skriftligt har bekræftet deres gyldighed. Nedenstående betingelser gælder også i de tilfælde, hvor vi uden forbehold udfører reparationer med kendskab til modsatte, nye eller fra vores betingelser afvigende betingelser fra ordregiveren.
(4) Rettigheder, som vi har i medfør af lovfæstede forskrifter eller andre aftaler ud over nærværende betingelser, berøres ikke.

2 Indgåelse af en aftale

(1) Vores udbud af serviceydelser og tjenester, i særdeleshed på vores hjemmeside festool.dk, er ikke bindende og udgør ikke en begrundelse for indgåelse af en aftale, men er udelukkende information til brug for en eventuel afgivelse af en ordre.

(2) Kunden fremsætter med sin ordre et tilbud om indgåelse af en aftale. En ordre afgives gennem indsendelse af en udfyldt og underskrevet reparationsordre eller gennem upload af en serviceordre via onlineportalen "myFestool" på festool.dk. Yderligere oplysninger fremgår af reparationsordren og serviceordren.

(3) Aftalen effektueres først gennem afsendelse af en ordrebekræftelse eller ved, at vi har påbegyndt reparationen af den aktuelle maskine. En bekræftelse på modtagelsen af en serviceordre er ikke ensbetydende med en godkendelse af kundens forespørgsel. Bekræftelsen tjener udelukkende som information til kunden om, at serviceordren er indgået hos os.

(4) Hvis sagen dækkes af garanti, skal maskinen repareres uden forsinkelse og i overensstemmelse med vores garantibetingelser. Hvis sagen ikke dækkes af garanti, kan kunden vælge mellem at få maskinen repareret straks eller først efter et godkendt prisoverslag.

(5) Hvis kunden vælger at få maskinen repareret straks, gennemføres reparationen med det samme, hvis den samlede pris inkl. reservedele og arbejdsomkostninger ikke overstiger 900 kr. ekskl. moms. Hvis reparationsprisen overstiger 900 kr. ekskl. moms, sender vi et prisoverslag til kunden på en relevant måde, som altid skal godkendes, før reparationen fuldføres.
Fragten er gratis ved straksreparation via Online Repair.

(6) Hvis kunden vælger at modtage et prisoverslag, sendes et sådant via myFestool eller e-mail.

(7) For reparationer, der bestilles via myFestool, kan prisoverslaget når som helst ses på kundens myFestool-konto. Prisoverslaget er et bindende forretningstilbud. Hvis kunden afslår prisoverslaget, tilbyder vi kunden gratis at demontere og genvinde maskinen i dele. Alternativt tilbyder vi til en pris af 250 kr. ekskl. moms at nulstille maskinen til den stand, den blev modtaget i, i overensstemmelse med det, der er teknisk og økonomisk rimeligt.

(8) Hvis kunden accepterer et prisoverslag inden for fire uger, anses en forretningsaftale for at være blevet indgået.

(9) Hvis kunden accepterer vores tilbud om at genvinde maskinen inden for fire uger, anses en forretningsaftale for at være blevet indgået.

(10) Hvis kunden inden for fire uger hverken accepterer prisoverslaget eller tilbuddet om genvinding, eller hvis kunden udtrykkeligt afslår tilbuddet, returnerer vi genstanden til den leveringsadresse, som kunden har oplyst, for kundens egen regning og risiko, efter at have tilbageført produktet til den oprindelige stand, i hvilken det blev fremsendt til os, for så vidt dette er teknisk muligt til en pris, der står i rimeligt forhold til dette arbejde. Yderligere krav fra os forbliver upåvirkede.

(11) Fragtomkostningerne for at returnere den reparerede eller ikke-reparerede maskine udgør 95 kr. ekskl. moms for pakkelevering og 250 kr. ekskl. moms for spedition, afhængigt af hvordan maskinen sendes. Fragtomkostninger vil ikke blive debiteret, hvis maskinen var dækket af en all-inclusive-garanti, da den blev sendt til os (uanset om garantiperioden er udløbet eller ej), hvis kunden valgte muligheden med straksreparation, hvis reparationsordren blev afgivet via vores onlineportal, eller hvis en generel undtagelse fra fragtomkostninger er i overensstemmelse med en specialaftale med kunden.


3 Brugerens ret til annullering

(1) Hvis kunden er bruger, har denne ret til annullering. Forudsætninger og retlige følger af en annullering fremgår af nedenstående information om annullering:
Information om annullering 

Ret til annullering:
Du kan skriftligt annullere dit tilsagn om at indgå en aftale (f.eks. pr. brev, e-mail) inden for 14 dage, uden at du behøver at angive nogen forklaring. Tidsfristen starter efter modtagelsen af denne skriftlige information, dog ikke før aftalens indgåelse eller før opfyldelsen af vores informationspligt i medfør af artikel 246, § 2, i kombination med § 1, afsnit 1 og 2, i EGBGB eller vores forpligtelser i medfør af § 312g, afsnit 1, sætning 1 i BGB, i kombination med artikel 246, § 3 i EGBGB. For at udnytte fristen for annullering er det tilstrækkeligt, at du sender os annulleringen rettidigt.

Annulleringen skal adresseres til:

Festool Sverige AB
Stenåldersgatan 3
SE-213 76 Malmö

Tlf. +46 (0) 40-670 10 00
E-mail: customerservice-dk@festool.com

Følger af annullering:
I tilfælde af en gyldig annullering skal de gensidigt modtagne tjenester refunderes og eventuelle gevinster derved (f.eks. renter) tilbagebetales. Hvis du ikke, hverken helt eller delvist, kan refundere den modtagne tjeneste eller gevinst (f.eks. brugsfordele) til os, eller kun kan refundere eller returnere genstanden i forringet stand, skal du kompensere os for den aktuelle værdi. Dette kan medføre, at du desuden skal opfylde betalingsforpligtelserne i medfør af aftalen frem til annulleringen. Forpligtelser vedrørende erlæggelse af betalinger skal opfyldes inden for 30 dage. Tidsfristen begynder for dit vedkommende ved, at du sender annulleringen, og for vores del ved at vi modtager den.

Særlig information:
Din annulleringsret ophører før tid, hvis aftalen fra begge parters side på udtrykkeligt ønske fra din side er opfyldt fuldstændigt, før din ret til annullering trådte i kraft.

Slut på informationen om annullering

(2) I tilfælde af en annullering returneres maskinen gratis.

4 Levering af maskine til reparation, saneringsgebyr for klasse H-enheder

(1) Kunden har pligt til at levere de produkter, der kræver reparation, til den adresse, der oplyses af os, for egen risiko og regning, såfremt kunden ikke har bestilt gratis afhentning.

(2) Vi er ikke forpligtede til at acceptere pakker, der leveres til os med angivelse af, at modtager betaler fragten.

(3) Hvis kunden sender os en klasse H-maskine til reparation, kan der påløbe gebyrer for sanering. I sådanne tilfælde informeres kunden straks.

 

5 Priser, omkostningsbegrænsning for straksreparation og prisoverslag 

(1) Priserne for reparation og eventuelle yderligere omkostninger er ifølge vores prisliste, der er gældende på den aktuelle dag for ordreafgivelsen. Afgørende er dermed den dato, der angives i serviceordren. Reparationer inden for rammerne af Festools All-inclusive garanti er gratis for kunden. Ud over garantisager eller i tilfælde af en annullering afholder kunden omkostningerne forbundet med såvel indsendelse som returnering. Hvis kunden selv indsender det værktøj, der skal repareres, debiteres kun returneringsomkostningerne. Hvis Festool henter det værktøj, der skal repareres, debiteres kunden for både indsendelses- og returneringsomkostningerne.

(2) Vælger kunden straksreparation med omkostningsbegrænsning i serviceordren, er serviceordren kun bindende op til den angivne omkostningsgrænse. Er prisen for reparationen lavere end den angivne omkostningsgrænse, debiteres kunden kun for de faktiske omkostninger. Overstiger reparationsprisen skønsmæssigt den af kunden valgte omkostningsbegrænsning, eller viser det sig, at kunden ved ordreafgivelsen ved en fejltagelse er gået ud fra, at der er tale om en gratis garantisag, modtager kunden et prisoverslag.

(3) Vælger kunden ved afgivelsen af sin serviceordre straks at modtage et prisoverslag, eller modtager kunden et prisoverslag, fordi omkostningsbegrænsningen i medfør af afsnit 2 overskrides, informeres kunden via e-mail om, at der ligger et prisoverslag til download i serviceområdet "myFestool" på festool.dk, eller også modtager kunden prisoverslaget pr mail på den adresse, kunden har angivet. Accepterer kunden skriftligt eller elektronisk via "myFestool" det i prisoverslaget tilbudte reparationstilbud inden for 4 uger, igangsættes en reparationsordre i henhold til betingelserne for prisoverslaget. Hvis kunden er bruger, har vedkommende for denne reparationsordre på den anden side ret til annullering iht. § 3. Vi vil særligt henvise kunden til tidsfristen på 4 uger samt konsekvenserne af ikke at rette sig efter denne.

(4) Godkender kunden ikke prisoverslaget rettidigt, eller takker ordregiveren nej til reparationstilbuddet, returnerer vi det for reparationen aktuelle værktøj i demonteret stand. I stedet for at returnere værktøjet kan vi på kundens anmodning gratis skrotte det aktuelle værktøj på behørig vis. Hvis kunden er bruger, har vedkommende på den anden side ret til annullering iht. § 3.

6 Prisfastsættelse og betalingsbetingelser 

(1) Priserne for reparationen og andre eventuelle omkostninger skal baseres på Festools vejledende priser, som er gældende på datoen for bestillingen. Den dato, der angives i reparationsordren, er bestemmende. En reparation, der dækkes af vores garanti, er gratis for kunden. Ud over de undtagelsestilfælde, der angives i afsnit 2 (11), eller i tilfælde af en afbestilling, skal kunden betale fragtomkostningerne.

(2) Hvis kunden har valgt muligheden for straksreparation, og falder reparationen under omkostningsgrænsen, skal kun de faktisk påløbne omkostninger debiteres kunden.

(3) Fakturabeløbet skal betales inden for 30 dage fra fakturadatoen. Den dag, hvor vi har rådighed over fakturabeløbet, betragtes som betalingsdatoen.

(4) Ved kreditkortbetalinger behandles betalingen via betalingstjenesteudbyderen Stripe Payments Europe, Limited The One Building, 1 Grand Canal Street Lower, Dublin 2, Ireland.

7. Garanti


(1) Hvis kunden er forbruger, gælder de lovfæstede reklamationskrav.

(2) Hvis kunden er erhvervsdrivende, gælder følgende:

a) Kundereklamationer på grund af mangelfuld reparation, som ikke vedrører en garantisag, forfalder ét år efter reparationen. Afkortning af forfaldstiden gælder også for krav som følge af ikke-tilladte handlinger, der vedrører mangler i reparationsarbejdet. Afkortning af forfaldstiden gælder ikke for vores ubegrænsede ansvar for skader som følge af brud på garantien eller som følge af, at liv, lemmer eller helbred bringes i fare, for forsætlig og grov uagtsomhed samt for produktfejl. Stillingtagen fra vores side til et af kunden fremsat reklamationskrav kan ikke anses som samtykke til forhandling vedrørende kravene eller de omstændigheder, som ligger til grund for disse, forudsat at reklamationskravene afvises af os i deres helhed.

b) Kunden har, trods retten til selv at udbedre den aktuelle defekt, og trods eventuelt krav på skadeserstatning eller erstatning af omkostninger, ret til en rimelig reduktion af betalingen eller til at hæve aftalen, hvis reparationen eller kompensationsleverancen ikke har ført til det ønskede resultat, er uacceptabel for ordregiveren eller forsinkes mere, end hvad der er rimeligt som følge af årsager, som vi er ansvarlige for.

c) Kundens krav på erstatning af omkostninger som alternativ til skadeserstatning i stedet for opfyldelse er udelukket, forudsat at ikke også en tredjemand i god tro skulle have lagt ud for omkostningerne.

d) Såfremt intet andet er aftalt i det enkelte tilfælde, påtager vi os ingen garantier.

8 Ansvar

(1) For skader som følge af brud på garantien eller som følge af, at liv, lemmer eller helbred bringes i fare, er vores ansvar ubegrænset. Det samme gælder for forsætlig og grov uagtsomhed. Ved simpel uagtsomhed er vi kun ansvarlige, hvis vi har misligholdt væsentlige forpligtelser, som vedrører aftalens natur, og som er af særlig betydning for at opfylde aftalens formål. Ved misligholdelse af sådanne forpligtelser, forsinkelse og manglende evne er vores ansvar begrænset til sådanne skader, som man normalt må regne med inden for rammerne af nærværende aftale. Vores ufravigelige, lovfæstede ansvar for produktfejl berøres ikke. 

(2) Hvis ansvaret er udelukket eller begrænset af os, gælder det samme også for vores ansattes, arbejdstageres, medarbejderes, repræsentanters og stedfortræderes personlige ansvar.

11 Databeskyttelse

Festool indsamler og behandler udelukkende personoplysninger af hensyn til og i forbindelse med udførelsen af reparationssager, artikel 6, litra 1 b) i GDPR. Yderligere information om Festools håndtering af personoplysninger samt de berørte rettigheder findes på Festools hjemmeside www.festool.dk/juridisk-info/information-efter-persondataforordningen.

10 Leverandørens identitet

(1) Leverandør af reparationstjenesterne er

Festool Sverige AB
Stenåldersgatan 3, 213 76 Malmö
Sverige

Tlf. +46 (0) 40-670 10 00
E-mail: customerservice-dk@festool.com

(2) Reklamationer kan fremsættes til ovenstående adresse.

11 Afsluttende bestemmelser

(1) Skulle en bestemmelse i nærværende betingelser og de yderligere trufne aftaler være eller blive virkningsløs, berører dette ikke gyldigheden af de øvrige bestemmelser. Aftalens parter er forpligtede til at erstatte den virkningsløse eller uigennemførlige bestemmelse med den i økonomisk sammenhæng nærmest mulige tilsvarende bestemmelse.