Festool Danmark

Vi er Festool Danmark

Her kan du læse lidt om os, der arbejde på Festool Danmark. 
    Som traditionel familievirksomhed har vi en virksomhedskultur, der er kendetegnet ved lokal tilknytning, høje krav, bæredygtig succes, påskønnelse af medarbejderne og en "vi"-følelse i virksomheden. Alle vores 2.700 Festool medarbejdere er del af Festool-familien, og 43 af os arbejder i vores lokaler i Malmö. Læs om nogle af os her. (siden opdateres løbende)

    SERVICE

    Det er os der søger for, at din maskine bliver som ny igen efter en reparation. Vi er kompetente serviceteknikere, som
    udfører reparationen professionelt og præcist og med vores specialudstyr kan vi garantere førsteklasses reparations-arbejde.
    • Interview med Fredrik Lundberg

      Q: Fredrik hvorfor startede du egentlig på Festool?

      A: Jeg var ganske enkelt på udkig efter et nyt job, hvor både elektronik og teknik indgik, så enkelt er det.

      Q: Hvor længe siden er det?

      A: Det var 4 år siden i går.

      Q: I går! Blev du fejret så?

      A: Hahaha. Nej!

      Q:  Så ingen kage?

      A: Haha. Nej ingen kage – måske næste år, når jeg runder de 5.

      Q: Elektronik og teknik, var det det du sagde?

      A: Ja! Det er det som interesserer mig og er min baggrund, så det var det jeg søgte efter – arbejde med elektronik og det tekniske ved et premium mærke.

      Q: Hvad havde du da arbejdet med tidligere?

      A: Jeg har arbejdet med service og reparationer af hjemme elektronik, radio og tv og sånt’ i over 20 år.

      Q: Hvorfor ville du bytte spor?

      A: Det var en negativ trend, og ikke særlig meget service tilbage – produkterne er blevet billigere og billigere – så folk skifter ud til nyt i stedet for at få det repareret – så ja, det var helt enkelt ved at uddø.

      Q: Hvordan ser det så ud for værktøjsbranchen, set ud fra den synsvinkel?

      A: Altså værktøj… det skal jo fungere, eller står alt stille. Så for premium mærker, som Festool. Vil reparationsservice, nok altid være en vigtig del.

      Q: Hvad er sjovest, er der nogen forskel på hjemmeelektronik og el-værktøj?

      A: På Branchen? Man har nok mere respekt her.

      Q: Når du siger, man har mere respekt, hvad mener du så? Fra hvem?

      A: Fra dem som anvender værktøjet i sit daglige arbejde, at de får lavet det hurtigt, så det kan anvendes igen. En som arbejder med det, er jo utrolig taknemmelig, når det virker igen. Selvom man ikke høre det så tit, så ved man jo at det er sådan. Så mere repsekt af den anledning.

      Q: Er der nogle fordomme om netop reparationsservice i værktøjsbranchen?

      A: Ja der er nok stadig mange der er usikre på om det kan betale sig. Laver man det? men professionelle håndværkere, er nok for det meste, klar over at det skal laves, det tror jeg nok.

      Q:  Og de er ikke i tvivl?

      A: Nææ. Altså det kommer lidt an på… når det begynder at blive gammelt, så kan de nok blive i tvivl, om de virkelig vil beholde den gamle maskine eller det måske ikke kan betale sig. Men af og til er det en speciel model eller en maskine, som de virkelig er glade for – som har fulgt dem i mange år, så vi reparerer også maskiner der er 20 år eller ældre.

      Q: Er det rigtigt eller forkert?

      A: Det kan være helt ok, synes jeg, hvis maskinen er meget gammel – men igen alt efter hvilken maskine det er.

      Q: Hvor mange år kan man da håbe?

      A: 20 år, er jo super godt. Og vi får jo maskiner ind som er minimum 20 år, som laves – så det er stadig muligt. F.eks. en støvsuger kan ligesom holdes i gang i mange år.

      Q: Hvordan kan det være?

      A: Det kommer lidt an på hvordan den anvendes og vedligeholdes.

      Q: Ved kunderne generelt, at de kan reparere deres Festool maskiner?

      A: Ja! Det tror jeg de fleste har styr på. Så er det måske ikke alle der ved, at det er os der gør det, at vi har vores eget original værksted og hvordan det fungerer.

      Q: Men hvis man afleverer sin maskine til reparation et andet sted, havner de så hos jer?

      A: For det meste ja! Specielt i garantiperioden, for det er kun hos os det er gratis.

      Q: Findes der andre fordele, ved at levere direkte til jer?

      A: Det er fragtfrit ved online bestilling og en stor fordel er også at kunderne for status opdatering via sms, altså hvor i processen maskinen er. Desuden kan man selv vælge hvor man ha’ afhentet og afleveret maskinen.

      Q: Hvorfor synes du at kunden skal sende sit værktøj til jer?

      A: Vi har en stor viden og erfaring, vi håndterer jo kun Festool maskiner. Vi har stort set alle dele på lager… Original dele selvfølgelig. Desuden har vi jo back-up fra fabrikken – direkte kontakt med fabrikken i Tyskland. Så fuld back-up og ekspertisen.

      Q: Er der nogen garanti på hvor hurtigt i reparerer en maskine?

      A: Der er ingen garanti, på hvor hurtigt det går… men vi har et internt mål på 48 timer og lige nu tager det 24 fra maskinen kommer ind til den sendes ud igen. Vi går i gang samme dag, som vi modtager den. Men ingen garantier – bare mål.

      Q: Får I mange maskiner ind, som folk selv har pillet med?

      A: Ja det sker. Det er faktisk ret normalt, af og til er det ok og andre gange mindre godt. Så ja det sker hele tiden.

      Q: Hvordan ser det ud så?

      A: Det er tit klemte kabler, kabler sat på forkert sted eller forkert skrue på forkert sted. Måske en forkert reservedel eller uoriginale dele.

      Q: Hvad gør I så?

      A: Det kan jo være lavet helt ok, der behøver jo ikke være fejl, så gør vi ikke noget – er det bare lavet korrekt, er der ingen fare. Men er det forkerte dele som er årsag til skader, så gælder garantien jo ikke.

      Q: Kan en kunde selv reparerer da?

      A: Ja! Nogle ting kan en kunde enkelt bytte selv, f.eks. kul, som er en slides ned.

      Q: Nogle forbinder reparationsservice med bilbranchen. Hvad gør I her på Festool for at kunderne skal få en god oplevelse?

      A: Med vores erfaring, som vi har af eget mærke, kan vi jo forebygge en del problemer. Små dele, smådele som vi har hjemme på lager – sliddele, som vi bytter for at sikre støvudsugning. Ja hvad som helst egentlig, for at maskinen skal holde så længe som muligt og dermed får kunden en bedre oplevelse. Så vi forebygger enkelt med egne originale dele, som vi har på lager.

      Q: Så hvis man sender sin maskine ind med et specifikt problem, så bytter I også andre dele?

      A: Ja præcis, det er det jeg mener – skulle små gummidimser feks. være slidte, så bytter vi dem.

      Q: Ved kunderne det?

      A: Det er ikke sikkert – det er heller ikke altid vi gør det. Det er maskinernes skik der afgør det. Vi forsøger at læse af hvordan maskinerne anvendes. Men sikkerhedsdetaljer og sliddele, plejer vi for det meste at bytte ud.

      Q: Bliver I, der arbejder på værkstedet, uddannet i Festool maskinerne?

      A: Ja, dels har vi jo Kent, som har været her fra start og så får vi træning fra vores hovedkontor. Vi kan altid spørge Kent og hinanden selvfølgelig. Og så får vi løbende træning fra hovedkontoret, når det kommer nye maskiner og så har vi også videoer, som viser hvordan man skal gøre.

      Q: Har I noget special værktøj?

      A: Ja! Til alle maskiner faktisk. Nogle har vi selv gjort og andre fra Festool Tyskland.

      Q: Hvor svært vil det være at reparere Festool maskiner uden specialværktøj?

      A: Nogle ting er enkle, så det kan man selv gøre, men mange moment kan man ikke gøre selv, det ville blive ret dyrt. Så det er ret blandet.

      Q: Er der nogle trender, som kan sammenlignes mellem hjemmeelektronik og værktøjsbranchen?

      A: Trådløst er godt eksempel. Vi har bluetooth-starter i støvsugere. Batteriet i maskinen kan føle når maskinen starter, og starter dermed støvsugeren, så støvet suges op, hvilket er vildt smart. Så trådløst er nok den største trend. Vi kan også aflæse driftstid og fejlkoder trådløst på værkstedet, hvilket vi har stor nytte af.

      Q: Har du oplevet at en kunde er blevet utrolig tilfreds eller taknemmelig?

      A: Kunderne vi har personligt kontakt med, får vi ofte god feedback af.

      Q: Hvordan er det egentlig at arbejde på Festool?

      A: Det er godt. Jeg har altid trives bedst med at være på en plads, ikke kører ude som tekniker, så følger jeg mig ineffektiv. Så jeg kan godt lide at være på et sted og være effektiv. Her er der mange afdelinger og forskellige typer mennesker, så det er en komplet samling, hvilket jeg ikke er vant til fra tidligere jobs, der har jeg kun haft teknikere rundt om mig. Og så er det jo et eget mærke, hvilket gør at det også lige bliver en klasse højere. Og man kommer jo nærmere produktionen, hvilket også er rart.

      Q: Hvor mange forskellige maskiner, reparerer I?

      A: Vi har 6 forskellige grupper, altså typer af værktøj og så er der mange i hver gruppe… så jeg har faktisk ikke helt tal på det.

      Q: Tak for sludderen Fredrik. Det virker at være sjovt at være en del af serviceværksteds teamet her på Festool. Er der noget du vil tillægge til dem, som læser her og er lidt nysgerrige?

      A: Ja følg med på hjemmesiden og de sociale medier, der får man hele tiden den bedste information. Nyheder, små tips, som man kan få nytte af – og man kan jo booke sin reparation online på hjemmesiden – altså booke direkte hos os, fragtfrit. Og der kommer hele tiden nyheder, så hold øje!

      +
      Fredrik
    • Interview med Kent Wrangel

      Kommer snart!

      +
      Kent

    MARKETING

    Vi er den kreative afdeling. Vi er dem der søger for at du kan se nyheder og andre hot topics på vores hjemmeside, nyhedsbrev eller på de sociale medier. Vi er dem der søger for at du kan finde information om vores produkter ude i butikkerne og i relevante fagblade og aviser. Og ikke mindst er vi også dem der søger for at du får tips og triks i form af videoer og på messer.
    • Interview med Paw Mikkelsen

      Q: Paw - der er mange der er nysgerrige - hvem er du?

      A: Mit navn er Paw og arbejder som produktspecialist på Festool.

      Q: Hvad er din baggrund?

      A: Efter gymnasiet uddannede jeg mig til tømrer, der er en 4-årig lang uddannelse. Jeg arbejdede som tømrer, før jeg startede som faglærer på en teknisk skole og underviste på tømrerlinjen, og arbejdede der i 12 år før jeg kom til Festool.

      Q: Hvordan bliver man tømrer?

      A: Det er en uddannelse på næsten 4 år der indeholder en masse praktisk erfaring i det professionelle liv, med både praktisk og teoretisk undervisning på skolen. Når du er færdig som tømrer, så har du en meget bred base af viden. Du kan gøre alle konstruktioner, gøre alt udendørs og de fleste indendørs opgaver, og en tømrer gør også beregninger og 3D-design. Som tømrer kan du også lave køkkener, gulve og vinduer, og du arbejder ofte med elektrikere, VVS og de øvrige håndværkere, så du får et godt indblik i alle dele.

      Q: Hvad er det du kan byde ind med?

      A: Den største fordel ved mig er, at jeg ved hvilke applikationer du kan bruge de forskellige maskiner til. Jeg kommer fra den samme verden. Jeg forstår behovene. Og jeg forstår og taler det samme sprog. Det er den største fordel, tror jeg!

      Q: Hvad er dine ansvarsområder på Festool?

      A: Min officielle titel er Produktspecialist og Applikationsekspert. Så alt der har med maskinerne at gøre; Det tekniske med maskinerne, og hvad du kan gøre med maskinerne, det er mit område. Der er meget inkluderet i titlen; kundeservice, reparation, uddannelse - jeg hører til marketingafdelingen, så jeg hjælper til, hvis vi skal lave nye brochurer, eller hvis sælgerne har brug for salgssupport, kan man sige, eller hvis sælgerne ønsker en demo dag - så kan jeg komme og hjælpe dem. Så kan de fokusere på deres, og jeg kan stå og demonstrere maskinerne og besvare spørgsmål fra slutkunder. Det er også sjovt! Det er rigtigt blandet. Og det er også fantastisk!

      Q: Nu har du et smil, der går fra det ene øre til det andet!

      A: Det er fordi det er så fantastisk!

      Q: Hvordan ser din almindelig arbejdsuge ud?

      A: Jeg har ikke en almindelig arbejdsuge. I denne uge har jeg møder, intern uddannelse, filmoptagelse, dette interview og administrative opgaver. Men i sidste uge var jeg på DM i Skills, hvor vinderen går videre til VM i august. Der stod jeg for eksempel for en Festool Camp sammen med snedkerne. Så jeg trænede dem på de maskiner, de skulle bruge, og de kan ringe til mig, hvis de har spørgsmål. Så sådan kan en uge også se ud! Men jeg har måske en almindelig måned, og den omfatter en masse rejser. At jeg ikke har en almindelig uge, er også en del af det, jeg nyder med mit arbejde.

      Q: Kan man møde dig personligt?

      A:  Ja det kan du absolut! Det kan være på en demodag, eller det kan være på en messe. Hvis du er producent af et specielt produkt, f.eks. en bestemt form for isolering - et nyt materiale, f.eks. træfiberuld og det er svært at skære i - så kan de måske ringe til os og spørge, om vi har en maskine, der kan klare opgaven. Så kan jeg komme ud til producenten, og hvis maskinen klarer opgaven, kan det føre til en form for samarbejde. For eksempel har vi et samarbejde med en producent af fibergips. De har en uddannelse på deres produkter, og så bruger de vores maskiner, fordi vores maskiner er bedst til deres produkter.

      Q: Hvordan og hvorfor begyndte du på Festool?

      A: Jeg så annoncen og vidste, at jeg var nødt til at søge! Og så var jeg heldig at jeg fik jobbet. At arbejde som produktspecialist på Festool er som at være testkører for Ferrari! Det er det bedste mærke på markedet, de bedste maskiner på markedet. Jeg kan være her og gøre ting, teste ting og undervise. Det er det eneste job af sin art, og jeg får lov til at nørde og gøre noget, jeg rigtig godt kan lide - så det er fantastisk! Og så ligner det meget, det jeg har gjort tidligere. Der er mange paralleller der. Her er måske bare 20 personer ad gangen der skal have træning - så indholdet er bare lidt anderledes. Men der er meget, der er det samme. Det er fordi jeg er tømrer, og fordi det er Festool, og det er et ”Once in a Lifetime” job!

      Q: Du ser meget glad ud!

      A: Ja, men jeg er SÅ glad! Så glad, så glad, så glad! Det er et unikt job! Og det er en unik mulighed, som jeg har fået.

      Q: Hvad er dit go-to produkt?

      A: Det er helt klart HK 85. Det er min yndlingsmaskine, fordi den har så mange anvendelsesmuligheder. Jeg er ikke sikker på, at markedet har opdaget potentialet i denne maskine endnu. Det er helt klart min favorit!

      Q: Jeg ville ønske folk kunne se dit ansigt, når vi taler om det her!

      A: Hahaha!

      Q: Hvad er din styrke?

      A: Min styrke er at jeg kan forklare tingene på en simpel måde, og forhåbentlig få folk til at tænke: "Det kan jeg også gøre!". Så jeg kan forklare det let, og det ser let ud, når jeg gør det. Det er klart min stærke side. Jeg har undervist i 12 år, og jeg har stor gavn af dette, når jeg planlægger en demonstration på en måde, der gør det klart og enkelt. Så det er nok min største styrke.

      Q: Hvad kan man forvente sig af dig i fremtiden?

      A: Man kan forvente, at der vil være flere videoer med tips og tricks, og man er velkommen til at kontakte os med spørgsmål, så kan vi måske tage dem op. Jeg vil gerne deltage og bidrage til at gøre hverdagen lettere for håndværkere.

      +
      Paw