Snedkerværkstedet VHB

Perfektion indtil sidste skrue

Et projekt med 45.000 skruer. I hovedrollen: Akku skruemaskinen T 18 fra Festool

Hvad har Den Tyske Forbundsdag, krydstogtrederiet AIDA og University of Southampton til fælles? Ganske enkelt: Så snart der var tale om disciplinen, eksklusivt træbyggeri ved et af disse projekter, var træbyggeri-virksomheden VHB med som partner.
Georg Rothärmel, værkstedslederen for Vereinigte Holzbaubetriebe (kort: VHB) modtager os lidt i otte ved indgangen til produktionshallen. På hans trøje skinner det orangefarvede VHB-logo. Et par savspåner vidner om, at han er tæt på praksis i sit job. Selv om han kun sjældent griber til værktøjet. "Det falder mig dog nogle gange slet ikke så let!", indrømmer han leende, mens vi går i retning af hans produktionsområde. Undervejs er der stadig lidt tid til at opfriske virksomhedens nøgledata: I alt 125 medarbejdere er beskæftiget hos VHB. Virksomheden er opstået som en fusion mellem to træindustrivirksomheder i 1970'erne. Det er over 40 år siden. I 2015 var virksomhedens omsætning 23,9 millioner euro; det kan ses. Hos VHB har man specialiseret sig i den eksklusive op- og udbygning af indendørs og udendørs områder. Men også krydstogtskibe – overvejende udbygning af poolområderne med træ – dukker jævnligt op i ordrebøgerne. Dertil kommer opbygning af træ-glas-facader og træ-alu-facader. På i alt tre produktionsafdelinger med et areal på ca. 5.000 kvadratmeter realiseres de forskellige projekter.
Skruning med Festool akku bore-/skruemaskinen

56 trækarnapper – 45.000 skruer

To kollegaer i monteringsteamet er netop i færd med at fremstille en ramme. Det forløber roligt og behersket. Alt kører rutineret og gnidningsløst. Det er åbenbart ikke den første trækarnap, de to medarbejdere monterer sammen. Udseendet og lugten afslører det: Det drejer sig om grantræ. "Grantræ har nogle ideelle egenskaber: Det har mindre indhold af harpiks end fyr, det trodser vejrforholdene, og er oven i købet rigtig godt at skrue i", røber Georg Rothärmel og fortsætter: "Det her er trækarnapper, som vi netop er ved at fremstille til et nyt ældrecenter i Schutterwald. Det bliver til i alt 56 trækarnapper – som svarer til ca 45.000 skruer. Vi skruer altså rigtig meget her. Til det formål satser vi i første række på akku skruemaskinen T 18 fra Festool, fordi den byder på et rigtig godt kompromis mellem lethed, alsidighed, udholdenhed og robusthed."
Snedkerteamet hos Vereinigte Holzbaubetriebe

Træbyggeri par excellence

Rothärmels fører en kort samtale om situationen foran sit kontor. Et rent kontorjob? Det kommer ikke på tale for ham. Den erfarne værkstedsleder er altid midt i det hele. Han kender hvert projekt i detaljen, og kommunikationen med hans medarbejdere er alfa og omega. Og det er absolut nødvendigt, for hos VHB har man netop specialiseret sig i store og tilsvarende krævende træbyggeprojekter. Blandt kunderne finder vi Berliner Reichstag, de nordiske landes ambassader, EU-ministerrådet og Den Europæiske Unions Domstol i Luxembourg med et udvidelsesbyggeri. "Ved disse store projekter afhænger alt af en fremragende koordinering og en præcis planlægning af menneske, materiel og maskiner", forklarer Rothärmel os. "I forbundsdagen har vi nogle steder renoveret træmøblerne. Det var kun muligt om natten, for at vi med vores arbejder ikke skulle forstyrre nogen i dagtimerne, hvor kontorerne holder åbent. Ikke helt enkelt, men vi retter os altid efter vores kunders behov.“

"Batteriernes driftstid er meget vigtig for os. Hver gang vi skal skifte vores batteri, koster det dyrebar tid. Derfor er udholdenheden vigtigere for os end den rene kraft".

Georg Rothärmel – VHB

Skru omkring hjørner

Først skrues alurammer sammen med træet. Her skal skruemaskinens kraft doseres præcist for ikke at forårsage beskadigelser på den følsomme ramme eller på træet. Netop grantræ har tendens til at splintres ved uforsigtig behandling med værktøjet. T 18 kan her spille sine fordele fuldt ud som professionelt monteringsværktøj: Sammen med vinkelforsatsen kommer teamet uden problemer helt ind i karnappens svært tilgængelige steder og kroge. Skrue for skruer forsænkes perfekt – efter knap 30 minutter er karnappen monteret. "Selv om vi har nok opladere her, er batteriernes driftstid meget vigtig for os. Hver gang vi skal skifte vores batteri, koster det dyrebar tid; det bliver til meget på en hel dag. Derfor er udholdenheden vigtigere for os end den rene kraft", mener Georg Rothärmel.

Kontrol er ikke alt

Sceneskift: Efter monteringen i Memmingen anbringes trækarnapperne på råbygningen i Schutterwald. Til det formål har montageteamet positioneret en kran, der skal løfte den på plads. Efter få minutter er kranen kørt ud i en højde af 50 meter – en dieselmotor forsyner krandrevets kompressor med energi. Så går det hele ret hurtigt: Den første karnap hænger "på krogen". Hvad der først ser enkelt ud, viser sig at være et krævende foretagende. For nogle af rammerne skal løftes over taget af bygningen og igen positioneres med centimeters nøjagtighed på den anden side. Da rammestellene ikke er særligt tunge, er de i luften meget udsatte for vindpust. Men teamet har fuld kontrol over det hele: På taget står to kollegaer og giver kranføreren anvisninger via en radio. "Her er tillid mindst lige så vigtig som kontrol", råber kranføreren til os. Dieselmotoren kører i høje omdrejninger. Det næste vindue stiger op i den stålblå himmel. Heldigvis er det så godt som vindstille denne forårsmorgen. Sikkert glider den ene karnap efter den anden gennem luften i retning af målet.

Alt i det grønne felt

På den anden side af bygningen venter to montører allerede utålmodigt på karnappernes ankomst. "Hos os handler det om præcision og hurtighed", fortæller en af VHB-montørerne mig, mens hans kollega målbevidst forsænker de første skruer med Festool T 18. Rammerne skrues fast sammen med stålskinner, der rager ud på ydermuren. Således er karnapperne vokset helt sammen med bygningen. Det samme sker i rummets loft. Teamet er perfekt sammentømret som pit stop-mandskabet i formel 1: Efter fem minutter sidder karnappen perfekt – det næste vindue er allerede undervejs. Sent om eftermiddagen er samtlige karnapper monteret. Vi spørger til batteristatus. "Alt er i det grønne felt, men i dag har vi også brugt de større 5,2 Ah-batterier", svarer en af montørerne og tilføjer spøgefuldt: "Men selv er vi kørt flade for i dag. I morgen går vi friske til arbejdet med fulde batterier."
Festool akku-bore-/skruemaskinen T 18